Tijdens het rijden vallen spontaan diverse functies uit, zoals het instrumentenpaneel. Deze valt uit en gaat daarna opnieuw aan. Tevens vallen tijdens het rijden de beide dimlichten uit, de toerenteller valt weg, brandstofmeter gaat naar 0 en de koelwater meter valt ook uit. Diverse verlichting zoals de remlichten en de knipperlichten geven ook zo nu en dan de geest.
Voor dit probleem wordt bij een andere garage al diverse componenten vervangen maar het vervangen leidt niet tot een oplossing.
Tijd om de Insignia eens nader onder de loep te nemen.
Om te beginnen wordt de diagnose apparatuur aangesloten en wordt er een autoscan (uitlezen van alle aanwezige regelapparaten) gemaakt. Hieruit blijkt dat er een netwerk storing optreed. Alle foutcodes zijn communicatie gerelateerd. Dit is te zien doordat de foutcode met een U begint. Zie hier het diagnostisch rapport
Foutcodes worden als volgt opgebouwd:
P foutcode is een code welke gerelateerd is aan de Powertrain (Motor/transmissie)
C foutcode is een code welke aan het chasssis gerelateerd is (bijv. Stuurbekrachtiging, ESP)
B foutcode is een Body foutcode (BCM/koplampen enz. enz.)
U foutcode is een communicatie foutcode (deze codes treden op bij een onjuiste programmering van een bepaalde module of een module welke niet meer terug praat op het netwerk
Deze insignia bestaat uit een aantal van deze netwerken. Namelijk een Powertrain netwerk welke met hoge snelheid (40 Kbit/s tot 1 Mbit/secdata) communiceert. Dit gebeurd via een zogenaamd 2 draads CAN systeem. Het powertrain netwerk bestaat bij deze auto uit:
Motormanagement, ABS/ESP, Elektrische handrem, Elektrische stuurbekrachtiging
een Infotainment netwerk (gemiddelde snelheid via een CAN netwerk bestaande uit 2 draden) De informatie die in dit netwerk verstuurd wordt zal alleen infotainment gerelateerd zijn. de aangsloten modules zijn: Telefoonmodule, DAB module en Radio
Verder is er nog een low speed netwerk in deze auto aanwezig. Het low-speed netwerk bestaat uit een aantal modules welke allemaal aan elkaar gekoppeld zijn doormiddel van 1 draad. De communicatie over dit netwerk is trager (40 Kbit/s tot 125 Kbits/sec) en de data berichten worden dus minder snel met elkaar uitgewisseld dan op een high speed can-bus.
De lijst met modules die in deze Insignia zitten is als volgt:
De Low speed can bestaat bij deze auto uit:
- Instrumentenpaneel
- Airbag
- Radio
- BCM / Carrosserie module
- HVAC module (airco)
- Telefoon module
- Zekeringkast interieur
- Bestuurderstoel
- Passagiersstoel
- Stoelbezettingssensor
- Parkeerhulp module
- Binnenspiegel
- Trekhaak
- Achterklep module
Een snelle optelsom wijst uit dat er in deze auto zo’n 20 modules zitten welke allemaal onderling data uitwisselen met elkaar en dat deze dus op hun eigen niveau praten met elkaar. Als 1 van deze modules op wat voor manier dan ook roet in het eten gooit kan het zo zijn dat dit nadelige gevolgen heeft voor de communicatie van de rest van de modules.
Terug naar de autoscan
De autoscan wijst door de foutcodes voornamelijk naar modules in de CAN low, tijd om te meten wat er nou precies gebeurd.
Als eerste bekijken we het schema om een aanpak en een strategie te bepalen
Zoals valt te zien in het schema is de uitlees stekker van de auto direct verbonden met het netwerk. Er wordt niet gecommuniceerd via een zogeheten gateway. Dit maakt het meten lekker makkelijk. We kunnen de spanningsmeting op de CAN low gewoon uitvoeren op de diagnose stekker. De meting wordt aangesloten en er wordt met de auto gereden tot de storing optreed.
Als tijdens het rijden de storing optreed is het volgende spanningsbeeld te zien, voor een aantal seconden valt het signaal weg naar 0 volt en ligt de can-bus communicatie van de complete CAN-low plat. Geen enkel apparaat welke op deze CAN-bus is aangesloten kan nog berichten versturen of ontvangen.
De zoektocht naar de boosdoener
Nu het probleem met een meting inzichtelijk gemaakt is, is het zaak dat de boosdoener gevonden wordt. Maar hoe is dit nu te doen? 1 van de regelapparaten schakelt zelf de canbus uit door kortsluiting te maken met massa. Het is dus zaak dat de modules die aangeloten zitten op de CAN-bus één voor één los te koppelen en vervolgens een meting te maken om te kijken of het probleem terug keert.
De lijst met modules op de Bus is lang
Al eerder in het blog heb ik de lijst met modules opgesomt, maar hier is hij nog een keer
- Instrumentenpaneel
- Airbag
- Radio
- BCM / Carrosserie module
- HVAC module (airco)
- Telefoon module
- Zekeringkast interieur
- Bestuurderstoel
- Passagiersstoel
- Stoelbezettingssensor
- Parkeerhulp module
- Binnenspiegel
- Trekhaak
- Achterklep module
We beginnen onze zoektocht naar de storing door regelappraten in het dashboard los te koppelen (mogelijk zijn er accessoires ingebouwd achter de radio welke voor deze problemen zorgen.
Na het demonteren van diverse dashboard delen en het los koppelen van de modules komen we er achter dat het probleem niet veroorzaakt wordt door de radio, instrumentenpaneel, bcm, bestuurdersstoel, passagiersstoel en telefoon module.
Nieuwe dag, nieuwe kansen
De volgende dag wordt er opnieuw met goede moed begonnen aan de zoektocht. Vandaag staat de kofferbak op de agenda. Aangezien er nog een aantal modules in de kofferbak geplaatst zijn bij de Opel gaan we daar verder zoeken. De zij bekleding van de kofferbak wordt uitgebouwd en de modules van de parkeerhulp wordt als eerste los gekoppeld. Helaas nog geen uitkomst.
Maar na een uurtje zoeken in de kofferbak komt het probleem dan toch boven water
Lettelijk boven water
Of beter gezegd, onder water. Bij het losnemen van de module van de elektrische achterklep zien de stekkers er groen/blauw gecorrodeerd uit. Dit groen/blauw corroderen is het gevolg van water met elektronica. Deze twee zijn namelijk geen vrienden van elkaar. De achterklep module wordt uitgebouwd en gedemonteerd
En daar is de boosdoener dan. Na een behoorlijk bittere zoektocht hebben we dit probleem gevonden. De printplaat van de elektrische achterklep module is nat geworden en zorgt ervoor dat deze kortsluiting veroorzaakt op de CAN-bus.
Oorzaak
Maar dan rest nog wel de vraag, door wat is deze module nat geworden?
De module wordt nieuw bij de dealer besteld, maar nu is het nog zaak dat de oorzaak van de lekkage wordt gevonden. De module zit aan de rechter kant van de kofferbak in de C-stijl gemonteerd.
Water lekkages zijn vaak lastig te vinden
De stoffering van de achterbak wordt uitgebouwd en de Insignia wordt ondervonden aan een lekkage test. De tuinslang wordt op het dak van het voertuig gericht en aan de binnenkant gaan we op onderzoek uit waar de lekkage zich bevind.
Maar toch blijkt het dak van de Insignia te lekken, vlak bij de scharnieren van de achterklep zitten 2 doppen. Deze doppen worden in de fabriek afgekit maar naar verloop van tijd verweerd de kit, en loopt het water via de hemelbekleding precies in de module van de achterklep. welke vervolgens storingen veroorzaakt.
De volgende dag wordt de nieuwe module gemonteerd en geprogrammeerd. Wij beschikken over de juiste apparatuur om nieuwe modules te programmeren en te coderen.
Nu de lekkage is opgelost en de klep weer goed functioneert kan de Insignia weer afgeleverd worden aan de klant.
Plaats een reactie!