Fiat Panda met uitvallende stuurbekrachtiging

Klacht

Bij de ter storing aangeboden Panda valt te pas en te onpas de stuurbekrachtiging uit. Wat tot zeer vervelende en zelfs gevaarlijke situaties kan leiden. Daarom is het nodig om deze stuurbekrachtiging te diagnostiseren en het euvel te verhelpen.

De opgeslagen storingen in het regelapparaat van de stuurbekrachtiging

Wat zegt de foutcode:

De foutcode betreft de koppelsensor in het stuurkolom. De Koppelsensor is een slimme hall sensor welke het uitgevoerde koppel op het stuurwiel (door de bestuurder) meet en doorgeeft aan de rekeneenheid van de stuurbekrachtiging. Die daarop weer kan anticiperen hoeveel bekrachtiging er werkelijk nodig is.

Helaas staan deze Fiat’s bekend om defecte koppelsensoren en deze kunnen wel degelijk los vervangen worden. Bij de merk dealer wordt vaak geadviseerd om het complete stuurkolom te vervangen omdat de koppelsensor geen vervangingsonderdeel is zoals te zien is in onderstaande afbeelding

Bij ons is reparatie van de bestaande stuurkolom mogelijk!

Nu duidelijk is geworden dat de koppelsensor vervangen dient te worden wordt er gestart met het vervangen van de sensor. De sensor zit in het kolom gemonteerd en deze zal dus uit elkaar gehaald moeten worden.

We beginnen met het demonteren van alle kappen en bekledingen om en rond het stuurwiel en kolom

Het kolom kan vervolgens gesplitst worden door de centrale zegering te verwijderen.
Zodra deze is verwijderd kan het stuurwiel van de as gehaald worden. Wel zullen alle elektrische aansluitingen van o.a.: contactslot, immobilisatie ring en airbag verwijderd moeten worden

-Opgepast!-

Na het verwijderen van het stuurwiel moet er opgepast worden dat deze niet verdraaid wordt. Er bestaat namelijk een kans dat het airbag lint beschadigd wordt.

Nu het stuurwiel verwijderd is kan er in het stuurkolom gekeken worden. Daar is nu de koppelsensor zichtbaar geworden. Voordat de sensor gedemonteerd wordt is het belangrijk dat de sensor in de/montage stand geplaatst wordt. Dit kan gedaan worden door de stuuras te verdraaien tot de het gaatje in de sensor samenvalt met de de/montage uitsparing

Nadat de koppelsensor weer gemonteerd is kan het kolom weer ingebouwd worden.

Afbeelding: De nieuwe en de oude koppelsensor

Nadat de koppelsensor weer gemonteerd is kan het kolom weer ingebouwd worden.

Voordat alle beplating gemonteerd wordt is het belangrijk om te weten of de koppelsensor goed is uitgelijnd en gemonteerd.

Dit is te testen door de koppelsensor in te leren in de regeleenheid

Met onze diagnose apparatuur kunnen wij de sensoren in het kolom kalibreren

De kalibratie kan gestart worden als er aan de volgende voorwaarden voldaan wordt:

De koppelsensor wordt ingeleerd en blijkt goed gemonteerd omdat de kalibratie kan worden afgerond.

Na het kalibreren is de stuurbekrachtiging weer foutcode vrij. Na een proefrit blijft de bekrachtiging ook werken en de sleutels kunnen weer overhandigd worden aan de klant

Heeft u ook problemen met de stuurbekrachtiging van uw Fiat? Neem dan contact met ons op via de contactpagina!